Bert van Son van MUD jeans bij Impact Noord

Bert van Son is de inspirerende ondernemer achter MUD jeans. Een eerlijke jeans met een verhaal.



Dinsdag 25 juni 2019 was ik bij de lezing van Bert van Son van Mud Jeans tijdens het avondcollege van Impact Noord. Bert van Son heeft na 30 jaar in de kledingindustrie gezeten te hebben het roer omgegooid. In 2013 is hij MUD jeans gestart. Een veelgevraagd product op een eerlijke wijze geproduceerd. Van Son wilde een bedrijf dat een bijdrage zou leveren aan een betere wereld en een circulaire economie. Dat had iets heel anders kunnen zijn, maar zijn ervaring in de kledingindustrie heeft naar de jeans getrokken. MUD jeans zijn gemaakt met 40% gerecycled katoen, maar het bedrijf wil verder innoveren. Maar als je wilt opboksen tegen de grote organisaties in deze industrie, dan heb je geld nodig. Inmiddels waren alle spaarcenten al geïnvesteerd in het bedrijf en de van grote winsten is nog geen sprake. Maar het Participatiefonds Duurzame Economie Noord-Holland (PDENH) bood uitkomst. Het fonds beheert 55 miljoen euro. MUD jeans leent 1 miljoen euro om een stap verder te maken op het terrein van gerecycled katoen. Meer rekenschap geven aan natuur en mensen in de kledingindustrie is broodnodig. Kijk maar eens naar de film The True Costs. Te zien op Netflix. Hier kun je de trailer bekijken van de film: https://www.youtube.com/watch?v=QPMU1VHgmEo&t=59s




Waarom MUD jeans?

De naam MUD jeans heeft alles te maken met modder. Modder is een mengsel van water en een combinatie van aarde, slib en klei en vormt zich meestal na regenval of in de buurt van waterbronnen. Modder speelt een belangrijke rol in het ecosysteem. Maar het belangrijkste is dat het voor eeuwig gerecycled kan worden. Het is dus een van de beste vormen van de circulaire economie! De jeans zitten heerlijk. Dat werd niet alleen bevestigd door Bert van Son zelf, maar ook door twee aanwezigen bij de lezing.


Naamsbekendheid

Om het product veel meer verkocht te krijgen zal de naamsbekendheid fors moeten toenemen. Binnen het bedrijf is expertise aangetrokken om daar mee aan de slag te gaan. Dat is broodnodig, omdat een merk in de kledingbranche minstens 7x gezien moet zijn alvorens er gekocht wordt! Mensen willen steeds vaker een verhaal horen bij een product. Het verhaal van MUD jeans is een mooi en inspirerend verhaal. Kansen liggen er! Bert van Son was erg enthousiast over de marketingstrategie het merk met biokatoen outdoorkleding, Pantagonia (https://www.patagonia.com/home/). Vooral deze actie:



Deze actie was niet omdat er iets mis was met de jas, maar puur om overconsumptie tegen te gaan. Patagonia wilde zo stimuleren dat klanten eerst goed nadenken over wat ze kopen en of ze het echt nodig hebben. Over dit bedrijf stond op 26 juni 2019 een artikel van Emy Demkes op De Correspondent onder de titel: Hoe feller Patagonia zich verzet tegen de consumptiemaatschappij, hoe groter het kledingmerk wordt.



Impact Noord

Impact Noord (https://impactnoord.nl/) is een vereniging die ondernemen met maatschappelijke impact in Noord-Nederland aanjaagt en versterkt. Het ondernemerschap is een manier om tot innovatieve oplossingen te komen voor maatschappelijke uitdagingen. De kern van de vereniging zijn de leden: ondernemingen die maatschappelijke impact realiseren in Noord-Nederland. Ik moet dan direct denken aan Naveen Jain (http://www.naveenjain.com/), de Indiase ondernemer en filantroop die opgegroeid is in een sloppenwijk, maar die een indrukwekkend bedrijfsimperium heeft opgebouwd. Hij zei tijdens zijn inspirerende lezing op het congres WebTomorrow in 2017 in Gent: ‘Als je rijk wilt worden, moet je maatschappelijke problemen oplossen’.



Michiel Verbeek, 30 juni 2019


© 2019 Michelverbeek.nl - webdesign door Landstra & de Groot webdesign