Directeuren van middelbare scholen: grijp je kans!

Managementteams van middelbare scholen kunnen nu hun toegevoegde waarde tonen door de organisatie op school ingrijpend aan te passen aan de coronacrisis met uitzicht op  de school van de toekomst. Het voortgezet onderwijs heeft het niet makkelijk in deze coronatijd met oplopende besmettingen binnen scholen. Maar een crisis levert ook ruimte op om verrassende dingen te doen.  

Jongeren worden misschien wat minder ziek van corona, maar ze kunnen het virus wel verspreiden. Moeten straks de ramen weer dicht, dan moet iedere leerling en iedere docent ervan verzekerd zijn dat de ventilatie goed is vanwege besmetting via aerosolen (kleine druppels die lang in de lucht zweven en in de klas onherroepelijk worden ingeademd). Het op orde brengen van de ventilatiesystemen had natuurlijk in de zomervakantie gedaan moeten worden, maar beter laat dan nooit. 

Mondkapjes 

De maatschappelijke discussie over mondkapjes is gekanteld van ‘het helpt niet’ naar ‘alle beetjes helpen’. Het dringende advies van de regering lijkt goed opgevolgd te worden. En waarom dan niet ook in school? Een mooie actie op school zou zijn dat iedere leerling een eigen ontwerp mag maken van z’n mondkapje of mag kiezen uit een aantal aantrekkelijke ontwerpen. Maak er een beetje fun van. Geef iedere leerling 5 wasbare exemplaren met eigen ontwerp en met een uitademventiel. Dan is het ook een beetje uit te houden in de klas.

Filmpjes en digitale presentaties

Scholen hebben in de eerste coronagolf heel snel het digitaal vergaderen en digitaal toetsen onder de knie gekregen. En er is geoefend met digitale lessen. Nu is het tijd voor de vervolgstap. Waarom niet een ruimte inrichten op school als studio, waar docenten en leerlingen professionele filmpjes en digitale presentaties kunnen maken. Er zijn altijd leerlingen die super handig zijn met filmpjes. Maak daar gebruik van. Faciliteer dat als school.

Meer dagen, minder leerlingen

Op heel veel fronten probeert de regering met het terugdringen van sociale bewegingen en contacten een volledige lockdown te voorkomen. Lokalen met 30 leerlingen en een docent er voor, zijn daar niet mee te rijmen. Het komt op scholen nu aan op slim organiseren. Minder leerlingen in de school, meer dagen in de week gebruik maken van het gebouw en gebruik maken van andere locaties. Maak vervolgens groepen leerlingen die zoveel mogelijk met elkaar optrekken en gekoppeld worden aan een klein docententeam. Waarom niet de helft van de leerlingen op maandag, woensdag en vrijdag naar school en de andere helft op dinsdag, donderdag en zaterdag? Na twee weken zou je kunnen wisselen. Niet meer van uur tot uur naar een andere les en een andere docent, maar drie blokken op een dag: van 9.00-12.00, van 13.00-16.00 en van 18.00-21.00 uur. Maak groepen van 10 leerlingen en maak docententeams die samen bijvoorbeeld 3 of 4  groepen bedienen. Deze situatie geeft prachtige kansen om geïntegreerde lessen samen te stellen. Hebben docenten dan even de tijd nodig om met elkaar nieuwe lessen in elkaar te draaien? Neem een extra week in de herfstvakantie en geef docenten komend half jaar tijd en ruimte naast de lessen. 

Misschien kunnen door de coronacrisis kansen gegrepen worden om al meer in de buurt te komen van een school van de toekomst als beschreven in het boek: Wie durft deze school aan? Zie: www.stellalusat.nl. Never waste a good crisis!

Michiel Verbeek, 3 oktober 2020

 

 

© 2019 Michelverbeek.nl - webdesign door Landstra & de Groot webdesign