Jarno Duursma en de impact van AI op menselijk contact

Trendwatcher digitale technologie, Jarno Duursma, verzorgde een prachtige lezing op de Ondernemersavond van MKB Noord op dinsdag 19 november 2019 in Groningen. Met de titel: Het menselijk contact wordt een luxeproduct. Zonder het in de gaten te hebben dreigen we een aantal belangrijke kwaliteiten te verliezen, waar we over een aantal jaren veel spijt van krijgen.

Jarno Duursma sprak voor een gezelschap van ruim 180 ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf. Ik ben sinds kort lid van MKB-Noord met mijn eenmanszaak Seecandoo. Ik had al vaker naar een lezing van Jarno Duursma gewild, maar het was er nog niet van gekomen. Eindelijk was het zover. Het was een mooie avond met een indringend betoog van Jarno Duursma. Voordat de hoofdspreker van start mocht, was er nog even tijd ingeruimd voor Paul de Rook wethouder van de gemeente Groningen. Hij maakte van de gelegenheid gebruik om de 5 speerpunten van zijn economische beleid voor Groningen neer te zetten. 1. De Energietransitie. 2. De gezondheidseconomie. 3,. De digitale economie. 4. De creatieve industrie. 5. De arbeidsmarkt. 

Menselijk contact wordt een luxeproduct

De titel van de lezing van Jarno Duursma was: Menselijk contact wordt een luxeproduct. Wat is de impact van Artificiële Intelligentie (AI) op menselijk contact? Duursma sprak over kunstmatige intelligentie, maar had het over hetzelfde. Wat gebeurt er met contact, relaties en hechting bij de de groei van conversational technology (CT) en andere vormen van AI? Die CT komen we steeds meer tegen in ons dagelijks leven. Een machine die ons te woord staat en een volledige conversatie kan voeren, zonder dat je door hebt dat je met een machine praat. De machines hebben steeds meer empathie aangeleerd. Duursma sprak over Connected brain. Behalve dat die machines leren van voorbeelden die ingebracht worden, leren ze ook van elkaar. Van IBM Soulmachines liet hij wat zien van de ontwikkeling van de ‘customer-facing’, AI met een menselijke gezicht.

Behalve levensechte gezichten op de computer in gesprek met een klant, kun je straks ook machines inzetten als driedimensionale afbeelding (holagrafie). Misschien interessant voor het lerarentekort!

De menselijke component van AI wordt ook steeds meer geavanceerd door emotional analytics. Machines kunnen de emotionele staat van een klant registreren en daar vervolgens een adequate reactie op geven. Ook de assistent van vlees en bloed kan geholpen worden met deze technologie. Op basis van reacties van de klant worden suggesties gedaan aan de assistent hoe te reageren. Als de assistent van vlees en bloed een beetje moe klinkt komt er ook een reactie van de machine om de assistent op te peppen. De digitale assistent is inmiddels zo goed dat iemand in dialoog door een procedure geloodst kan worden. Wegfilteren van menselijk ongemak Door het vele schermkijken raken vooral jongeren wat ongeoefend in de face-to-face contacten. Jarno Duursma kwam met allerlei voorbeelden waar mensen ongemak hebben met face-to-face contact. Met de digitale communicatie kan menselijk ongemak makkelijk weggefilterd worden. Dat leidt er toe dat mensen het ontleren om signalen bij elkaar te lezen. En hier zit de zorg van Jarno Duursma. All along the way, zoals Duursma het noemde, verliezen we kwaliteiten die erg handig zijn bij menselijk contact. En dat ongemak hoort ook bij het menselijk contact. Ondertussen worden de machines menselijker en zoeken we elkaar misschien nog minder op. En op scherm heb je veel meer keuzes. Bevalt het niet dan kun je swipen. In het echte leven is dat een stuk lastiger. Wat is in dat verband het effect van bijvoorbeeld Tinder? Het wegslepen van een persoon als er iets niet aan bevalt. Heb je uiteindelijk een date, zit er in je achterhoofd dat je ook zo weer kunt ruilen. Wat is het antwoord van Jarno Duursma? Dat we meer mens worden. AI is op onderdelen heel goed. Vaak superieur aan de mens, maar de mens is beter in het geheel. De mens begrijpt de wereld in als z’n nuances beter. De machine heeft eerst heel veel voorbeelden nog om te begrijpen wat het is. De mens heeft heel weinig nodig om het direct in perspectief te zien. De mens is goed in troost en vriendschap. En dat zijn toch belangrijke levensaders. En de mens is in staat tot zelfreflectie. Daarmee is een mooi bruggetje gemaakt naar het onderwijs. Kennis in jonge hoofden stampen is voor de toekomst veel minder belangrijk. De nieuwe skills zijn volgens Jarno Duursma (en met hem vele anderen): samenwerking, creativiteit, feedback geven en reflectie.  Jarno Duursma is trendwatcher op het gebied van technologische ontwikkelingen, maar doet niet zelf aan alles mee. Hij was een van de eersten in Nederland met Google Home, de digitale assistent, maar die staat bij hem inmiddels op zolder. Niet zo zeer, omdat hij de antwoorden van de digitale assistent niet goed vindt, maar omdat hij steeds meer problemen krijgt met het fenomeen ‘profiling’. Al die vragen die jij op Google Home en vergelijkbare systemen afvuurt, worden opgeslagen en weer gebuikt om de machine beter te maken, maar ook om jouw profiel op te stellen. En die profielen kunnen op allerlei plekken opduiken. Ook daar waar je dat niet wilt. De wereld van artificiële Intelligentie, virtual reality, machine learning, internet of things en  blockchain gaat razend snel. Laten we een beetje alert blijven op het menselijke contact. Laat dat geen luxeproduct worden!

Michiel Verbeek, 20 november 2019

 

 

© 2019 Michelverbeek.nl - webdesign door Landstra & de Groot webdesign