Amin Asad: een inspirerende docent
Ik was vrijdag 7 oktober 2025 bij de lezing van Amin Asad op het Let’s Gro kennisfestival in Groningen. De titel van zijn verhaal was: Waarom doe je wat je doet? Hij vroeg aandacht voor de verloren kunst van het kwetsbaar opstellen. Dit ben ik, wie ben jij? Ken jezelf!
Amin vertelde uitgebreid het verhaal van zijn familie. Zijn ouders met eerste zoon woonden in Irak. Moeder Irakees, vader had Iraanse grootouders. Met de komst van Saddam Hoessein moest iedereen met Iraans bloed het land uit of ze zouden ter dood veroordeeld worden. Vader wilde alleen weg, maar moeder en kindje gingen uit solidariteit mee naar Iran. Daar kregen ze een tweede zoon. Nieuw onheil trof de familie toen Khomeini aan de macht kwam. Alle Irakezen moesten het land uit. Ze moesten maar naar Syrië gaan. Dat is gebeurd. Daar werd de derde zoon geboren, Amin. Omdat het in Syrië ook fout ging wilden het gezin naar Manchester. Ze zijn met het vliegtuig op weg gegaan. In Oostenrijk werden ze gecontroleerd. Daar ging het bijna mis, maar uiteindelijk konden ze verder. Ze kwamen niet in Manchester terecht, maar in Nederland. Daar werden ze gastvrij ontvangen (heel anders dan nu, merkte Amin op). Ze kregen een huis aangeboden in Middelstum. En de buren boden aan alle kant hulp aan. De vader van Amin was een man van de stad. Na een aantal jaren lukte het om naar Nieuwegein te verhuizen. Amin kreeg in groep 8 van de basisschool het advies Mavo, maar kwam op aandringen van vader en oudere broer in een Mavo-Havo klas. Hij deed het heel goed op school. In het tweede jaar mocht hij al naar de tweede klas gymnasium. Is na school rechten gaan studeren en cum laude afgestudeerd in strafrecht. Gesolliciteerd bij 10 advocatenkantoren. 10x afgewezen. Daarna als Arjen de Leeuw (asad bekent leeuw in het Arabisch) gesolliciteerd. Toen 10 positieve reacties. Aantal jaren bij een advocatenkantoor gewerkt, maar wilde wat anders en is geswitcht naar het onderwijs. Nu docent recht op het Mbo en Hbo.
Wie ben ik?
Voor Amin Asad gaat relatie voor prestatie. Voor hem is onderwijs niet alleen kennisoverdracht, maar het leven. Niet louter kennisoverdracht, maar écht de student zien, de mens achter de opleiding, de relatie aangaan. Een voorbereide les kan soms omgegooid worden als de omstandigheden daarom vragen. Zijn aanpak blijkt succesvol: in 2021 werd hij bekroond als ‘Docent van het Jaar’ aan de Hogeschool Utrecht. In de klas werkt hij met verhalen, met humor, met kwetsbaarheid, met het delen van zijn achtergrond om bruggen te slaan. Zo wordt zijn persoonlijke geschiedenis – de vlucht, de ouders, de afkomst – een middel om contact te maken, begrip te kweken, verbinding te leggen tussen studenten van allerlei achtergronden. Amin maakt in zijn lessen ruimte voor vragen als “wie ben ik?” “waar kom ik vandaan?” “wat wil ik doen?” “hoe kan ik iets betekenen?” Het gaat in onderwijs om betekenis geven.
De drie cirkels
Hij liet tijdens zijn presentatie iedereen drie cirkels tekenen die elkaar kruisen. Vervolgens vroeg hij of iedereen een antwoord wilde opschrijven op drie vragen:
Tot slot vroeg Amin om een slagzin of quote te bedenken passend bij de drie antwoorden in het verbindende deel van de drie cirkels.
Het is een mooie methode om als docent het gesprek aan te gaan met leerlingen. Maar, Amin stelde voor om het ook thuis aan de keukentafel te doen met partner en/of kinderen. Even goed nadenken over wat je zelf echt belangrijk vindt, waar je offers voor wil brengen en er bij stilstaan wanneer je echt een goede, leuke, nuttige dag hebt gehad. Sta daar even bij stil en sla het op.
Maak afspraken met je leerlingen
Zijn leerlingen op het Mbo halen gemiddeld 11 uur per dag aan schermtijd. Het vervelende daarvan is dat in social media altijd de uitersten naar voren komen. Amin Asad wil graag het grijze middengebied laten zien. Hij roept op om te voorkomen dat we een hele schuwe generatie opleiden door al dat schermlijken.
Hij constateerde dat heel veel Mbo’s stranden op het Hbo. Dat komt vooral omdat de Mbo’ers te weinig lezen. Daarom is Amin begonnen met iedere dag samen 10 minuten te lezen. Alles mag, als het maar geen studieboek is. Naast samen lezen pleit Amin ook sterk voor sporten. Werken aan een gezond lichaam en een gezonde mind. Nog een leuk puntje over zijn werkwijze: bij de start van het nieuwe schooljaar afspraken maken met een klas over een aantal regels. Het opstellen van het draaiboek van excessen. Wat doen we als iemand te laat is? Wat doen we als iemand door mij heen praat? Iedereen weet van te voren wat er gebeurd bij een exces. Training omgaan met weerstand!
Amin Asad is een geliefde docent. Hij is zeer inspirerend voor zijn leerlingen, maar ook voor zijn collega’s. Een aanwinst voor het onderwijs. Hij heeft zijn indrukwekkende geschiedenis omgezet in iets heel positiefs. Hij heeft sociale kleefkracht. Zijn enthousiasme is aanstekelijk en hij weet leerlingen in beweging te krijgen richting iets positiefs. Zijn vader is erg trots op zijn zoon en mag hem graag horen spreken. Daarom was hij mee gekomen naar Groningen. Wil je meer over Amin weten, lees dan zijn boek ‘Alles voor jullie’.
Michiel Verbeek